מסלול:

תשואה מצטברת

תיקון 190 משיכת כספים


שתף:

מה זה תיקון 190?

ב-2012 נכנס לתוקף תיקון 190 של מס הכנסה, או כפי שהוא קרוי גם תיקון 190 משיכת כספים והתיקון הזה חולל רפורמה בשוק הפנסיה והגמל. במסגרת תיקון 190 חוסכים יכולים להפקיד כספים לקופות הגמל וליהנות מפטור חלקי או מלא ממס על רווחי הון וממס הכנסה במשיכת כספים מהקופה אחרי גיל 60.

קצבה חודשית מינימלית

קופות הגמל שלאורך שנים דשדשו הפכו בעקבות תיקון 190 קופת גמל למכשיר השקעה אטרקטיבי שמעניק לחוסכים לקראת גיל הפנסיה בוננזה אטרקטיבית שאף מכשיר השקעה אחר לא מעניק – פטור חלקי (או מלא במידה והחוסך מחליט שאת הכסף הוא מושך כקצבה) ממס על רווחי הון. תודות לתיקון 190 משיכת כספים חוסך שעבר את גיל 60 ומושך סכום הוני מקופת הגמל ישלם מס רווחי הון בשיעור 15% בלבד.

לשם השוואה בכל מסלול השקעה אחר (קרנות נאמנות, אגרות חוב או השקעה ישירה במניות) תשלמו מס בשיעור של 25% על רווחי הון גם אם עברתם את גיל הפנסיה. הפחתה של 10% בשיעור המס עשויה לגלם רווח נומינלי של אלפי שקלים. לכן, אין פלא שבשנים האחרונות ראינו נהירה של חוסכים ומשקיעים בגילאי החמישים פלוס לקופות הגמל.

זה המקום לציין שבפועל, הדברים מעט יותר מורכבים. חשוב לזכור שהמטרה העיקרית של תיקון 190 משיכת כספים היתה לעודד חיסכון פנסיוני על פי תיקון 190 פנסיוני. מבחינת המדינה המטרה של הצעד הזה היתה שכל חוסך יבטיח לעצמו קצבה חודשית שתאפשר לו קיום בכבוד ולכן היא מעניקה הטבות והקלות במס למי שבוחר להשקיע את כספו במסלול הזה.

לכן, לפני שאתם חושבים על משיכה הונית של הרווחים בתשלום מס מופחת, קחו בחשבון שעד שלא תבטיחו חיסכון שמעניק לכם קצבה מינימלית חודשית של 4498 ש"ח בחודש (נכון לשנת 2021) לא תוכלו לבצע משיכה הונית וליהנות מהפטור החלקי על רווחי הון.

למעשה, בגלל שהמדינה מעוניינת שהקצבה החודשית של חוסכים בגיל הפנסיה תהיה כמה שיותר גבוהה, היא מעניקה לחוסכים פטור מלא ממס על רווחי הון על כספים שיופנו למסלול קצבתי. לכן, גם אם הגעתם לגיל 60 ואתם מעוניינים לבצע משיכת כספים הונית מקופת הגמל בהתאם לתיקון 190 (ולשלם מס מופחת) תצטרכו להוכיח שהגעתם לרף המינימום ולהציג 3 תלושים שמראים שעברתם את רף המינימום לקצבה.

שימו לב לתקרת ההפקדה

פרט נוסף ששווה לשים לב אליו בתיקון 190 משיכת כספים הוא תקרת ההפקדה השנתית. המדינה אמנם מעניקה הטבת מס לחוסכים בקופת הגמל, אך לא מדובר בהטבה בלתי מוגבלת והיא מוענקת רק עד לתקרת הפקדה שנתית של 34,452 ש"ח לשנה עבור עצמאים (זה הסכום ל-2021). כך שכדאי לקחת בחשבון שכל שקל שתפקידו מעל הסכום השנתי לא יהיה זכאי להקלת המס.

זה המקום לציין שגם בגיל הפנסיה, כאשר אתם מקבלים קצבה יש מקרים שבהם תידרשו לשלם מס הכנסה. קצבת הפרישה מורכבת משני מרכיבים 'קצבה מזכה' ו'קצבה מוכרת'. 'הקצבה המוכרת' מורכבת מכל הכספים שהופרשו לחוסך והוא לא קיבל עליהם פטור ממס. מאחר והחוסך כבר שילם עליהם מס הוא יהיה פטור ממס עתידי במשיכה (או בקצבה).

מנגד הכספים שנחשבים כ'קצבה מזכה' הם כספים שזיכו את החוסך בהטבת מס כבר בהפקדה ולכן אין עליהם פטור אוטומטי. אחרי שזה נאמר, מי שיחכה ולא ימשוך את כספי 'הקצבה המזכה' עד גיל 60 יוכל ליהנות מההטבה.

תיקון 190 משיכת כספים – כי חשוב להכיר

לא כולם יודעים, אך תיקון 190 משיכת כספים שנכנס לתוקפו במאי 2012, משמעותו היא שאנשים להם יש סכום כסף נזיל כמו כסף שיושב בעו"ש או בתיקי ניירות ערך מנוהל בבנק, בפק"מ ועוד יכולים באמצעות התיקון להפקיד את הכספים באלמנט של קופת גמל להשקעה וחיסכון בצורה עצמאית. 

ובתוך כך, ליהנות מכל ההטבות המציעות קופות הגמל הרגילות. בהתאם לתיקון, את הכספים אפשר למשוך לאחר גיל 60 בשתי אופציות:
• קצבה חודשית פטורה ממס
• משיכה חד פעמית בתשלום מס בשיעור של 15% 

תיקון 190 משיכת כספים מאפשר גם להוריש את כספי החיסכון בתוך קופת גמל כאשר ישנו פטור חלקי, או מלא ממס בהתאם לגיל בו המבוטח או המבוטחת נפטרו. 

המטרה העיקרית בתיקון 190 היא לאפשר לעמיתים להגדיל את קצבת הזקנה וליהנות מפטור ממס עוד במעמד המשיכה. וזאת על מנת שיוכלו לשמור על חיים כלכליים נוחים גם בגיל הפנסיה.

מי יכול למשוך את הכספים, ומהם התנאים?

עוד לפני שאתם יוצאים לגמלאות וממש ברגעים בהם אתם בודקים קרנות השתלמות השוואה של היכן כדאי לכם להפקיד את הכספים ועוד, חשוב שתבדקו היטב גם מהן האופציות למשיכה. 

האופציה הכללית למשיכת כספים שמופקדים לקופת גמל במסגרת התיקון היא משיכה ישירות מהקופה, כפוך לתשלום מס. יחד עם זאת, תיקון 190 משיכת כספים מאפשר משיכה או בתור סכום חד פעמי או בתור קצבת זקנה חודשית עם פטור מלא מתשלום מס לכל החיים, אך ישנם ארבעה תנאים שיש לעמוד בהם:

• הסכומים בקופת הגמל של המבוטחים הופקדו מאוחר משנת 2012.
• גיל המבוטחים הוא מעל 60.
• ברשות המבוטחים שלושה תלושי קצבה בגובה שעולה על סכום הקצבה המזערית על הפי החוק. משמע, פנסיה מזערית נכון לשנת 2020 על סך של 4,525 ₪.
• על המבוטחים לחתום על הצהרה בעניין הכספים שהופקדו בקופת הגמל, ועל עמידה בתקרת ההפקדה בהתאם לחוק מס הכנסה.

אם החוסכים עומדים בכל התנאים הללו יוכלו למשוך את הכספים שהפקידו במסגרת תיקון 190 משיכת כספים. מוטבים בקופות הגמל של עמיתים שנפטרו לא חייבים להיות יורשים על פי חוק, אך עליהם לעמוד בעצמם בתנאי הסף האחרים בחוק. 

תיקון 190 משיכת כספים – שאלות ותשובות

איך אפשר למשוך את הכספים לאחר פטירת המבוטחים כאשר הם לאחר גיל 75? 

משיכה חד פעמית בתשלום של כ-15% מס נגד הרווח הנומינלי ממועד ההפקדה של העמיתים. העברת כספים לקופה משלמת על שמם של המוטבים כאשר זו פטורה ממס רווחי הון. וזאת לצורך קבלת קצבת פנסיה עם פטור מתשלומים למס הכנסה.

למה צריך התייעצות מקצועית?

בטכנולוגיה והחדשנות של היום סיוע מקצועי וליווי הם חשובים, ולכן קל לבצע השוואת קופות גמל וקבלת מידע בפלטפורמות הרלוונטיות. כל שעליכם לעשות הוא לנווט לנושא המעניין אתכם ומשם להמשיך ולהתקדם הלאה. בין אם אתם מלווים באיש מקצוע, ובין אם לא, תהליך של משיכת כספים הוא לא תהליך שמומלץ לבצע לבד. אם אתם מרגישים שאין לכם עם מי לדבר על כך, אל תהססו לחפש את המידע, ואת האנשים המתאימים לכם.

מהו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

תיקון זה הוא מסמך משפטי שהוכנס בשנת 2012 ותיקן סעיפים מסוימים בחוק מס הכנסה הקיים. התיקון נועד להפחית את נטל המיסוי על יחידים ועסקים באמצעות הכנסת פטורים וניכויים שונים. הוא כולל גם הוראות להגברת השקיפות והאחריות בהגשת מיסים, כמו גם אמצעים להבטחת עמידה בתקנות החדשות. התיקון צפוי לחולל שינויים מהותיים בשיטת המיסוי, ולהקל על הנישומים להבין את חובותיהם על פי החוק.

מהי המטרה של קופת גמל תיקון 190?

תיקון 190 הוא קופת גמל שהוקמה על ידי ממשלת ישראל על מנת להעניק סיוע כספי לאזרחים שאינם מסוגלים לפרנס את עצמם. הוא נוצר על מנת להבטיח שלכל האזרחים, ללא קשר למצבם הכלכלי, תהיה גישה לצרכים בסיסיים כגון מזון, דיור ושירותי בריאות. קופת הגמל תיקון 190 מעניקה מענקים והלוואות לנזקקים, ומאפשרת להם לכסות את הוצאותיהם ולשמור על רמת חיים ראויה. קרן זו מסייעת גם לאנשים מובטלים או שאינם יכולים לעבוד עקב בעיות בריאותיות או נסיבות אחרות.

שתף:

מעוניין לקבל ייעוץ מקצועי ללא התחייבות? חייגו 053-251-9595

או השאירו פרטים ויועץ מקצועי מוסמך ישמח לסייע לכם

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility Statement

    array(0) { }