מסלול:

תשואה מצטברת

האם השקעה אלטרנטיבית מורידה סיכון בתיק ההשקעות?


שתף:

התשובה הפשוטה לשאלה שבכותרת היא "כן". אבל אחרי שהנחנו בפניכם את השורה התחתונה הזו, כדאי שנסביר למה הכוונה בהשקעה אלטרנטיבית מורידה סיכון ואיזה בעיה בתיק ההשקעות היא באה לפתור.

השקעה אלטרנטיבית מורידה סיכון – סכנה בתיקים מנוהלים

בעשור וחצי האחרונים התלכדו מספר גורמים שהפכו את התיק המנוהל לאחד מאפיקי ההשקעה הפופולריים בישראל. הרפורמות בשוק ההון, גידול בכמות הכסף שבידי הציבור והריבית האפסית שכבר למעלה מעשור הופכת את הפיקדונות בבנקים ללא רווחיים, הניעו הרבה מאוד ישראלים עם כסף פנוי לפנות לנתיב של תיק מנוהל. על פי הערכות יש למעלה ממאה אלף ישראלים מחזיקים בתיק מנוהל. במציאות של שוק בריבית אפסית הרציונל לנתב את הכסף לאפיקים, כמו תיק מנוהל, שמשקעים במניות ואגרות חוב כדי להשיג תשואות עודפות הוא ברור. הבעיה היא שהרבה פעמים התוצאה שמשיגים אותם תיקים מנוהלים רחוקה מאוד מאותן תשואות עודפות עליהם המשקיע ומנהלי התיקים מפנטזים. הסטטיסטיקה לא משקרת וניהול תיקים במתכונת המוכרת טומנת בחובה סיכון גדול. לכן, מנהלי תיקים אחראים נוהגים לשלב כחלק מפורטפוליו ההשקעה גם השקעות אלטרנטיביות שנועדו לגדר את ההשקעה ולהכניס לה ממד של יציבות.

למה הכוונה במונח 'השקעות אלטרנטיביות'?

'השקעות אלטרנטיביות' נועדו לייצר אלטרנטיבה למסחר בניירות ערך בורסאיים.  מאחר שהבורסה מושפעת מגלים שעלולים לגרור פגיעה רוחבית, הרעיון הוא לשלב בפורטפוליו נכסים שאינם מושפעים או קשורים ישירות לבורסה. בגלל שהם לא מושפעים מהבורסה הם ישמרו על ערכם גם במקרה של מפולת בבורסה ובכך יגדרו את הפורטפוליו של המשקיע וישמרו על ההשקעה האלטרנטיבית מורידה סיכון. זה המקום לציין שהשקעות אלטרנטיביות אינן בהכרח שמרניות וחלקן משיגות לעיתים תשואות גבוהות יותר מרכיבי תיק ההשקעות המבוססים אג"ח או מניות.

הנה כמה דוגמאות בולטות להשקעות אלטרנטיביות מהסוג הזה.

קרנות נדל"ן

כל ישראלי מודע לכוח של נדל"ן כאפיק השקעה. קרנות הנדל"ן מאפשרות למשקיעים להנות מחשיפה להשקעת נדל"ן בלי לרכוש נכס ולנהל אותו בפועל. בנוסף, בעוד להשקעה ישירה בנדל"ן יש רף כניסה גבוה (למעשה, רף הכניסה הוא עלות הדירה להשקעה), בזכות קרנות הנדל"ן גם משקיעים בסכומים נמוכים יותר יכולים ליהנות מהערך שמספקת השקעה בנדל"ן.

אנרגיה מתחדשת

משבר האנרגיה העולמי וההתחממות הגלובלית הפכו את האנרגיות המתחדשות לצו השעה. היום כאשר הביקוש לחשמל 'נקי' רק הולך וגדל תחנות כוח סולאריות, טורבינות רוח ואמצעים נוספים לייצור אנרגיה מתחדשת הם בעלי ביקוש קשיח ובלתי תלוי ולכן השקעה בתחום האנרגיה המתחדשת נחשבת כהשקעה אלטרנטיבית טובה.

תשתיות

לתשתיות כמו כבישים, נמלי ים ונמלי אוויר, מסילות רכבת או קווי הולכה של מים וביוב תמיד יהיה ביקוש קשיח ולכן גם ערך קשיח (שבהרבה מקרים רק צפוי לעלות). תודות לעובדה שהמשק הישראלי כבר מופרט ברובו, חלק ניכר מעבודות התשתית שפעל היו מונופול של חברות ממשלתיות  מגיע לסקטור הפרטי והעסקי (למשל, פרויקט כביש 6), מטבע הדברים השקעה בתשתיות מהווה השקעה אלטרנטיבית.

קרנות הון סיכון

קרנות הון סיכון הן קרנות ייעודיות שמשקיעות בסטרטאפים ומיזמי טכנולוגיה. לרוב הקרנות יכנסו בשלב מוקדם מה שמצד אחד מגדיל את הסיכוי לכישלון, אך מאידך במקרה והסטארט מצליח העובדה שהקרן נמנתה על המשקיעים הראשונים מבטיחה לה נתח גדול מהרווחים. כאמור, מה שהופך את הקרנות האלה לאפיק השקעה אלטרנטיבי זו העובדה שהם השקעות חוץ בורסאיות.

סחורות

לסחורות וחומרי גלם כמו זהב, דגנים, נפט, פלדה ובעצם כל דבר שיש לא ערך ממשי וביקוש בתעשייה יכול לשמש כמו השקעה אלטרנטיבית , אמצעי לגידור ואיזון תיק ההשקעות המנוהל.

צרו איתנו קשר לייעוץ מקצועי בנושא השקעה בשוק ההון

שתף:

מעוניין לקבל ייעוץ מקצועי ללא התחייבות? חייגו 053-251-9595

או השאירו פרטים ויועץ מקצועי מוסמך ישמח לסייע לכם

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility Statement

    array(0) { }